En
el passat Ple Municipal el grup ICV-EUiA vam criticar l’ampliació que
l’equip de govern ha decidit i que es posa en marxa aquest dilluns, 5 de
novembre. No estem d’acord amb el procediment que s’ha seguit per
prendre la decisió, ni amb la dimensió de l’ampliació (es multipliquen
per 2 les places de zona blava) i no creiem que sigui l’opció més
encertada per aconseguir un objectiu que compartim, com és la promoció
del comerç de proximitat.
No
compartim com s’han fet les coses, perquè tot i que s’ha comptat amb
l’Associació de Comerciants Barberà Comerç Urbà, fet que és positiu,
l’equip de govern no ha obert la participació als veïns i veïnes, ni als
grups municipals. ICV-EUiA defensem la participació com a eina per fer
política amb la gent, amb les entitats, i per això cal transparència i
la voluntat de compartir decisions importants, que no han existit en
aquest cas.
Tampoc
compartim el contingut de la decisió. Vam reconèixer, l’any 2009, la
necessitat de compensar la pèrdua que va suposar la desaparició de les
places de rotació a l’aparcament del Passeig Doctor Moragas, quan es va
ampliar la zona blava en aquest passeig des del carrer Pere San Feliu
fins a la Ronda de l’Est, i des del carrer Manuel de Falla fins el
carrer Pintor Fortuny. La rotació en l’estacionament és un factor
important en l’activitat comercial, i cal tenir presents les propostes
de les entitats del municipi, sempre i en tots els casos. Però la
realitat de l’any 2009 no és la realitat de finals de 2012. La
dificultat més gran que pateix el petit comerç és comú a la resta de
treballadors i treballadores: la manca de capacitat adquisitiva de cada
cop més persones a la nostra societat.
Cada
vegada hi ha més persones sense feina, més famílies sense cap ingrès
mensual, i aquest és un dels grans problemes que té el col·lectiu
d’autònoms, petits empresaris, treballadors i treballadores del sector
comercial. Per aquesta raó, més que mai, aquest sector ha de protestar
contra les mesures d’austeritat que estan deixant-los sense clients, el
proper dia 14 de novembre. Però la pobresa creixent no és l’únic
problema a què ha de fer front el comerç de proximitat. La connivència
del poder polític amb les grans superfícies i el seu predomini en són un
altre, i la manca d’activitat cultural i de lleure als nostres espais
públics n’és un altre.
Els
partits que formen l’actual equip de govern haurien d’haver fet costat
al comerç de proximitat quan es va aprovar la tramitació de l’ampliació
de Baricentro, però no ho van fer. Des del nostre grup municipal vam
proposar que una part important de les aportacions per a inversions que
va fer el promotor es dediquessin a la dinamització del comerç local.
Tot i que l’actual regidor de Comerç ens ha assegurat que comparteix
aquesta idea, a dia d’avui no hi ha cap evidència que s’hagi avançat en
aquest sentit.
L’equip
de govern ha de rectificar aquesta decisió i obrir un debat on estiguin
presents comerciants, veïns i veïnes, entitats i grups polítics. No
estem d’acord en multiplicar per 2 les places de la zona blava, però
estem oberts a un debat en que es pugui justificar una ampliació més
limitada en les zones on té més sentit, a més de propostes de
dinamització comercial i cultural. Però tot això s’ha d’ajustar a la
nostra realitat present, en què les retallades de drets i l’augment de
la càrrega fiscal sobre les famílies més pobres estan configurant una
societat més desigual. Una realitat en què multiplicar per dos la zona
blava es pot percebre com una mesura recaptatòria i injusta.
2 comentaris:
Y tampoco es justo que haya zonas de carga y descarga de 8:00 a 22:00h (Manuel de Falla), que comercio está abierto a esas horas?
Turko, gracias por tu comentario! Nuestr@s regidor@s lo preguntaran en la comision que trata los temas de mobilidad. Cuando tengamos la respuesta la compartiremos en este mismo post.
Evidentemente, el horario de carga y descarga tiene que ajustarse a los horarios de actividad comercial de la calle donde se encuentran.
Gracias!
Publica un comentari a l'entrada